Fem bra anledningar att slappna av

Grundspänningen

Alltför många går omkring och spänner fler muskler än vad som är nödvändigt för det de gör. Utan att ens vara medvetna om det. Det här gör att de i förlängningen töms på energi, blir trötta och orkeslösa. Regelbunden avslappningsträning sänker grundspänningen till normalnivå och kropp och sinne får chans till återhämtning.

Självpåverkan

Avslappning är också grunden i mental träning med vars hjälp vi kan ändra vårt liv genom att jobba med tankar och inre bilder som ger oss det vi vill ha. Under det avslappnade tillståndet är vi mer mottagliga för nya tankar och kan lätt påverka oss själva för att ta oss dit vi vill.

Slappna av

Hälsan

Om huvudvärk, muskelvärk, återkommande förkylningar och trötthet är sådant som tillhör vardagen kan vi säga adjö till dessa åkommor. På sikt stärker avslappningsträningen immunförsvaret vilket ger kroppen en bättre läkningsförmåga. Avslappningsträningen löser dessutom både fysiska och psykiska spänningar.

Inre balans

Avslappningen hjälper oss att hitta vår inre balans, vi tänker klarare och får mer energi. När vi känner att vi kan styra över vår kropp och medvetet påverka oss själva på ett djupare plan kan vi också hantera det som händer i vårt liv på ett mer konstruktivt sätt. Vi får en större medvetenhet om det egna jaget och får bättre självinsikt, ser möjligheter tydligare och blir känsligare för kroppens signaler.

Sömnen

Avslappningsträningen hjälper oss att landa skönt i sängen. Regelbunden avslappning gör att sömnen blir bättre, kommer fortare och att vi vaknar mer utvilade.

  

  

Texten är hämtad från och använd med tillstånd av AB Utbildning & Co